Bruno profielfoto.jpg

Mijn naam is Bruno en ik heb van mijn twee passies - fietsen en filmen - mijn werk gemaakt. Ik vind het geweldig om mensen te helpen bij het beter worden in fietsen. Met deze site probeer ik zoveel mogelijk informatie en vermaak te delen.

Bekijk mijn socials voor meer info.

11 tips bij het kopen van een fiets

11 tips bij het kopen van een fiets


20190403_Leon van Bon_Bruno_1S9A0675-2.jpg

Een van de belangrijkste onderdelen van het beginnen met fietsen, is natuurlijk de fiets. Om een exemplaar te kiezen dat het best past bij wat je wilt, vertel ik je waar je op moet letten bij de aanschaf van een fiets.

Video 11 tips voor het kopen van je eerste fiets.



Tip 1: Kies je Budget.

Een fiets kopen is duur, dus is het belangrijk om van te voren een budget te bepalen. Voor een goeie beginners fiets ben je al snel €1500,- kwijt. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat je er met de prijs van de fiets nog niet bent. Je moet ook rekening houden met de aanschaf van een helm, fietsschoenen, pedalen en kleding. Je kunt het zo duur maken als je wilt, maar voor een leuk beginnerssetje zit je met deze extra's al snel over de €500,-.

Heb je dus een budget van €2000,-, dan is het verstandig naar fietsen te kijken van rond de €1500,- en €500,- te reserveren voor accessoires. 



Tip 2: Nieuw of Tweedehands.

Mocht je een kleine beurs hebben, dan kan het lonen naar een tweedehands fiets te zoeken. Mensen met een budget van onder de €1000,- adviseer ik bijna altijd om eens rond te neuzen op Marktplaats. Je kunt dan net iets meer met je budget en soms kom je echt leuke deals tegen. Er is veel te zeggen over het kopen van een fiets, maar als ik je een ding mag meegeven, dan zou het wel zijn dat je advies inwint bij iemand die al fietst. Neem een ervaren buurvrouw of zwager mee om de tweedehands fiets te beoordelen. Twee mensen zien meer dan één en zeker als het een ervaren fietser is.



Tip 3: Ga naar de Fietsenmaker.

Dit lijkt een beetje een inkoppertje, maar koop je voor het eerst een racefiets, dan raad ik je aan eens binnen te lopen bij de fietsenmaker in de buurt. Kijk hierbij wel of de fietsenmaker ook gericht is op sportfietsen. Er bestaat niet zoiets als een keurmerk voor goeie fietsenmakers, maar je kunt wel kijken of de fietsenmaker staat geregistreerd als Shimano Service Center. Deze fietsenmakers hebben een extra opleiding gevolgd bij Shimano en moeten aan kwaliteitseisen voldoen die zijn opgelegd door Shimano. Op www.shimanoservicenter.com kun je de fietsenmakers in je omgeving die gericht zijn op wielrennen vinden.

Ook al koop je niet direct je fiets bij deze fietsenmaker, hij zal waarschijnlijk wel degene zijn waar je straks naar toe moet voor onderhoud en advies. En daarmee zijn we gelijk aangekomen bij tip 4.



Tip 4: Laat je Opmeten.

Als je voor het eerst een fiets koopt, is het belangrijk om erachter te komen of je de juiste maat koopt. Daarom is het belangrijk om een fietsmeting te laten doen. 

Je kunt heel uitgebreide fietsmetingen doen van rond de tweehonderd euro, maar een goeie fietsenmaker kan meestal voor een paar tientjes in een kwartiertje ook een basismeting uitvoeren. Als je vervolgens je fiets bij diezelfde fietsenmaker koopt, krijg je vaak het geld van de meting terug.

Wil je zelf het formaat van je fiets berekenen, dan kun je ook op basis van je binnenbeen lengte een berekening maken. Dit is echter veel minder accuraat. Kevin heeft bijvoorbeeld een heel lang bovenlichaam en korte benen, waardoor dit voor hem slecht zou zijn uitgekomen.



Tip 5: Kies je Materiaal.

We zijn uitgekomen bij het kiezen van je fiets. Je moet bij het kiezen van de fiets grofweg kijken naar drie dingen: (1) het Frame, (2) de groep-set en (3) de wielen. De combinatie van deze drie onderdelen is de samenstelling van de fiets en bepaalt voor een groot deel ook de prijs ervan.

Laten we beginnen met het frame. Een frame kan je in verschillende materialen krijgen en ieder materiaal heeft zo zijn voor- en nadelen. 



Staal

Vroeger werden alle fietsen van staal gemaakt. Tegenwoordig is dit materiaal weer in opkomst, maar het blijft een nichemarkt. Als je een nieuwe stalen fiets wilt, dan moet je die in de meeste gevallen echt op maat laten maken bij een frame bouwer. Als je een klein budget hebt, kan je vaak ook nog tweedehands oude, stalen fietsen vinden op Marktplaats. Een nadeel hiervan vind ik dat de geometrie van fietsen heel erg veranderd is. 30 jaar geleden, toen alle fietsen nog van staal waren, zat men heel anders op de fiets dan tegenwoordig. In die zin zijn de tweedehands stalen fietsen achterhaald. Maar fiets je één keer in de maand een rondje, dan blijft een tweedehands stalen fiets een prima optie. Daarnaast maakt staal een comeback dus je bent mega hip op een stalen fiets.

Voordelen van staal: 
-Makkelijk op maat te maken bij een frame bouwer.
-Staal is stijf, maar het materiaal is comfortabeler dan aluminium of carbon.
-Staal is tweedehands nog heel betaalbaar.
-Een stalen fiets is hip.

Nadelen van staal:
-Nieuwe frames zijn duurder, omdat goed staal is niet meer een massaproduct is zoals vroeger.
- Materiaal is zwaar. 



Aluminium

Aluminium is een veel gebruikt materiaal in het wielrennen, maar ook in het fietsen algemeen. Het grootste voordeel is dat aluminium sterk, stijf en goed betaalbaar is. De meeste stadsfietsen worden daarom ook van aluminium gemaakt. Als je begint met fietsen is aluminium een prima keuze, zeker voor de kleine beurs.  Tegenwoordig heb je een hoge kwaliteit aluminium die in veel gevallen vaak beter en lichter is dan ‘goedkoop kwaliteit Carbon’.

Kevin onze beginnende fietser heeft bij het kiezen van het frame bijvoorbeeld gekozen voor de Caad12 van Cannondale. De Caad12 staat al jaren bekend als hoog kwaliteit aluminium en is daarom onder andere geliefd bij wedstrijdwielrenners. Sterker nog, mijn vriend Otto rijdt al jaren op de Caad12 en in combinatie met goeie carbonwielen, is de fiets superlicht en echt een racemonster.

Aluminium maakt de fiets een stuk duurzamer. Het materiaal gaat simpelweg langer mee dan carbon. Wanneer je met een aluminium fiets valt, breekt je fiets niet doormidden. Dat maakt de aluminium fiets dus ook zeer geschikt voor de aanschaf van een tweedehands fiets. Bij een tweedehands carbon fiets kun je met het blote oog niet goed zien of er scheuren of naden in het frame zitten.

Een nadeel van aluminium is dat de fiets er stijf van wordt. Daarom zie je in de meeste gevallen dat een aluminium frame een voorvork van carbon heeft. Het carbon zorgt ervoor dat kleine trillingen worden opgevangen en dat de fiets comfortabelere rijdt.

Er bestaan ook fietsen van lage kwaliteit aluminium. Die zijn goedkoper, maar ook zwaarder. En wanneer het gaat om zo hard mogelijk fietsen, dan telt elke kilo. Of het nou op je lichaam zit of op je fiets.

Voordelen van aluminium
-Betaalbaar
-Duurzaam

Nadelen van aluminium
-Kan zwaar zijn
-Soms minder comfortabel



Carbon

Tegenwoordig is een groot deel van de racefietsen van carbon gemaakt. Ook de profs rijden enkel nog op Carbon. Het grote voordeel van Carbon is, dat het stijf en erg licht is. Het grote verschil tussen een fiets van aluminium en eentje van carbon, dat je op een fiets van carbon meer materiaal kunt gebruiken zonder dat de fiets er relatief zwaar door wordt. Je kunt de buizen een van de standaard afwijkende vorm geven, waardoor het frame aerodynamischer en vooral ook stijver wordt. Vroeger de fietsen alleen ronde buizen, tegenwoordig zie je nu dat de buizen veel groter en breder zijn en het gewicht van de fiets is ondanks dat lichter dan vroeger. Fietsfabrikanten zoeken naar de ideale verhouding tussen rijgedrag, comfort, gewicht en aerodynamica.

De fietsen van tegenwoordig zijn comfortabel gebouwd en door de vormgeving van het frame rijdt de fiets stabieler en minder nerveus.

Voordelen van carbon:
-Aerodynamisch en licht.
-Carbon is stijver op de plekken waar het nodig is.
-Stabieler en meer comfort.

Nadelen van carbon:
-Minder duurzaam, carbon slijt sneller.
-Frame breekt sneller bij vallen.
-Materiaal is duurder.

Koop je voor het eerst een fiets? Dan is aluminium dus een prima optie, ook tweedehands. Carbon wordt echter steeds betaalbaarder en soms kom je tweedehands leuke carbon fietsen tegen. Bij een carbolfiets die tien jaar of ouder is, moet je het frame goed nakijken en kun je je afvragen hoe lang het carbon nog meegaat.



Tip 6: Verdiep je in een Groepset.

De groepset van een fiets zijn de onderdelen die gaan over het schakelen en remmen. Dus de combinatie van de shifters, de remmen, de tandwielen, de derailleurs, de crank en de ketting zijn onderdeel van de groepset van een fiets. Als beginnend fietser zeggen die termen je misschien niet zo veel, maar een fanatieke fietser zal veel aan zijn fiets knutselen en dus ook verstand moeten hebben van alle verschillende onderdelen. Een veelgemaakte fout is het veel geld uitgeven aan een frame van carbon en besparen op de onderdelen. Vervolgens een keer fietsen in de regen en alles is verroest. Dus ook voor de groepset geldt: goedkoop is duurkoop.

Grofweg zijn er drie merken die je het meest tegenkomt op fietsen. 

Shimano, SRAM en Campagnolo. Shimano en Campagnolo waren van oudsher de grootste bedrijven. Tegenwoordig zie je Campagnolo niet meer zoveel standaard afgemonteerd op fietsen en is het meer een merk voor liefhebbers.

SRAM is de nieuwste speler op de markt en is de laatste jaren met verrassende, nieuwe producten gekomen. Shimano is nog steeds de grootste speler op de markt en de meeste racefietsen worden nog steeds met Shimano worden afgemonteerd.

Hier een overzicht van de merken en de verschillende groepen die deze fabrikanten aanbieden.

    SHIMANO         SRAM    CAMPAGNOLO
BEGINNER
GROEPSET
CLARIS
SORA
TIAGRA
APEX VELOCE
CENTAUR
PERFORMANCE
GROEPSET
105 RIVAL POTENZA
ATHENA
WEDSTRIJD
GROEPSET
ULTEGRA FORCE CHORUS
RECORD
PRO
GROEPSET
DURA-ACE RED SUPER RECORD

Ben je van plan om meer dan 1x per week te fietsen en af en toe in de regen te gaan rijden, dan kun je beter gaan voor de groepsets vanaf de performance lijn.

In het hogere segment zijn de groepen van Shimano SRAM en Campagnolo ook elektrisch te krijgen. Bij Shimano heet dit Di2, SRAM gebruikt de Etap benaming en bij Campagnolo noemen ze dit EPS.

Op de fiets van Kevin zit een Shimano 105 groep en ook mijn eigen fiets is met Shimano afgemonteerd. Shimano is een stuk goedkoper dan de concurrenten, zonder in te leveren op kwaliteit. Hierdoor kiezen veel fabrikanten voor Shimano. Het grootste voordeel hiervan is dat Shimano de grootste is en dus op de meeste fietsen zit afgemonteerd. Als je een keer in het buitenland pech hebt met je fiets, is de kans groot dat de plaatselijke fietsenmaker reserveonderdelen heeft. 


Tip 7: Kies voor Schijfremmen.

Tweedehands zal je vooral fietsen vinden met velgremmen. Als je voor het eerst een nieuwe fiets koopt, kan ik aanraden om voor schijfremmen te kiezen. Om de simpele reden dat schijfremmen veel beter remmen dan velgremmen. Dit maakt het fietsen dus gewoon veiliger. Daarbij kun je remschijven gemakkelijk vervangen en gaan je wielen een stuk langer mee wanneer je geen velgremmen hebt. v

Voordelen van schijfremmen:
-Beter en sneller remmen
-Minder slijtage aan je wielen

Nadelen:
-Schijfremmen zijn zwaarder dan de klassieke velgremmen.
-Schijfremmen lopen gemakkelijker aan dan klassieke velgremmen, waardoor ze soms wat geluid kunnen maken. 


Tip 8: Koop goeie Wielen.

Een bekende uitspraak is: Je kan beter €1000,- uitgeven aan je wielen dan aan je frame. En dat is zeker waar, een prachtig duur frame van carbon rijdt veel minder goed dan een aluminum frame met goeie wielen. Bij een betaalbare instapfiets bespaart de fabrikant vaak op de kosten van de wielen. Dat is helemaal niet erg om mee te beginnen, maar het is een leuke upgrade als je bijvoorbeeld een jaartje fietst. 


Tip 9: Kies een mooie Fiets.

Na dit technische verhaal kan je je soms een beetje blindstaren op alle verschillende onderdelen en de prijs-kwaliteit-verhouding. Het is ook belangrijk dat je een fiets kiest met een mooi kleurtje en waar je blij van wordt. Als je een fiets koopt waar je een beetje verliefd op bent dan ben je ook sneller geneigd te gaan trainen!


Tip 10: Kies een goed Zadel.

Het beste is te gaan fietsen met het zadel dat al op de fiets zit. Pijn aan het zitvlak hoort er een beetje bij als beginnend fietser, je moet als het ware eelt op je billen kweken. Maar wanneer je echt problemen ondervindt, is het goed op zoek te gaan naar een ander model zadel. Dames hebben bijvoorbeeld een veel breder bekken. Er zijn speciale dameszadels.


Tip 11: Koop een Helm.

Als je voor het eerst op een racefiets stapt, is het niet erg dat je rijdt in een oud sportbroekje, in geleende kleding of op schoenen die je buurman nog had liggen. Maar een nieuwe helm van de juiste maat is echt van levensbelang. Wacht na het kopen van een fiets niet op je volgende maandsalaris om een goeie helm te kopen, want als beginnend fietser ben je kwetsbaar en een helm kan je veel narigheid voorkomen.

Dit waren mijn 11 belangrijkste tips bij het kopen van een fiets. Ben ik een onderdeel vergeten of heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Neem gerust contact met me op via een van de kanalen.

Cannondale Topstone Carbon

Cannondale Topstone Carbon

Hoe beklim je als beginner Col de Galibier?

Hoe beklim je als beginner Col de Galibier?